Új törvényjavaslat veszélyezteti a Tesla$284.95 +9.80% közvetlen értékesítési modelljét New York államban. A csütörtökön beterjesztett jogszabály-tervezet alapján a vállalat elveszíthetné jelenlegi üzleteinek működési engedélyét, miközben a jogalkotók állítása szerint a cél a „piaci verseny és innováció élénkítése”.
Patricia Fahy demokrata állami szenátor és Gabriella Romero képviselő által kezdeményezett S.B. S6894 számú törvényjavaslat felülvizsgálná a közvetlen értékesítési engedélyek rendszerét az államban. Jelenleg New Yorkban mindössze öt közvetlen értékesítési pont működhet, és ezt az öt engedélyt mind a Tesla birtokolja. Az új szabályozás megtartaná az ötös korlátot, de újraértékelné és újraosztaná az engedélyeket – kizárva a Teslát a kedvezményezettek közül.
Explicit támadás Musk ellen
Fahy szenátor nem rejtette véka alá, hogy a törvényjavaslat kifejezetten Elon Musk ellen irányul. A Politicónak adott nyilatkozatában egyértelműen fogalmazott: „Bármit is teszünk, el kell vennünk ezt Elon Musktól. Ő része annak a csapatnak, amely visszafelé akar haladni.” Fahy hozzátette: „A lényeg az, hogy a Tesla elvesztette a jogát ezekre a kedvezményekre, mivel egy olyan adminisztráció része, amely visszafelé akar menni. Elon Musk privilégiumot kapott.”
Piaci verseny és klímacélok
A törvényjavaslat beterjesztői hangsúlyozzák, hogy a változtatás elősegítené New York állam klímacéljainak elérését. Az állam a Climate Leadership and Community Protection Act (CLCPA) keretében 2035-re 100%-ban zéró kibocsátású járművekre kíván átállni.
„Miközben New York a tiszta energiájú jövő felé halad, biztosítanunk kell, hogy a fogyasztók nagyobb hozzáféréssel rendelkezzenek a zéró kibocsátású járművekhez, miközben támogatjuk a piaci versenyt és innovációt,” – mondta Fahy. „Ez a törvényjavaslat megfontolt megközelítést alkalmaz a közvetlen értékesítés növelésére és ajtót nyit új elektromos járműgyártók számára a New York állami piacra lépéshez, miközben tartjuk az ambiciózus klímacéljainkat.”
Esély más elektromos autógyártóknak
Az új szabályozás lehetőséget adna olyan elektromos autógyártóknak, mint a Lucid vagy a Rivian, hogy pályázzanak az újraosztott öt engedélyre, ezzel esélyt kapva fizikai üzletek létrehozására. Jelenleg New York öt Tesla-üzlete mind a déli régióban található, ami a jogalkotók szerint korlátozza a fogyasztói választási lehetőségeket és az elektromos járművek szélesebb körű elterjedését.
Szélesebb kontextus
New York egyike annak a kilenc amerikai államnak, ahol korlátozzák a közvetlen értékesítési modellt alkalmazó üzletek számát. További 13 államban – köztük a Tesla székhelyének otthont adó Texasban – teljes vagy részleges tilalom van érvényben a közvetlen értékesítésre, ami azt jelenti, hogy az autógyártók kizárólag franchise kereskedéseken keresztül értékesíthetnek.
A törvényjavaslat körüli vita rávilágít a hagyományos autókereskedések és a közvetlen értékesítési modell közötti folyamatos konfliktusra, valamint arra, hogy a politikai megfontolások is jelentős szerepet játszhatnak az iparági szabályozásokban.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Tesla store in New York with protestors outside, a worried customer looking at a Model Y display, photojournalistic style, clear signage showing „Tesla”, daylight, urban setting.