Új autóadó keseríti meg a brit elektromos járműtulajdonosok életét

Két héten belül életbe lép az a brit adóreform, amely jelentős akadályt gördíthet az elektromos autók további terjedése elé. Szakértők szerint az április 1-jén induló új jogszabály különösen hátrányosan érinti az elektromos járművek tulajdonosait.

A brit pénzügyminisztérium április 1-jétől megszünteti az elektromos autók gépjárműadó-mentességét, így a zéró emissziós járműveket első alkalommal terheli majd adófizetési kötelezettség. Ezt a változást még a korábbi konzervatív kormány pénzügyminisztere, Jeremy Hunt jelentette be 2022-ben, azzal érvelve, hogy minden autósnak méltányos részt kell vállalnia az úthasználati költségekből.

Bár az elektromos járművek tulajdonosai továbbra is a legalacsonyabb díjtételt fizetik majd, a regisztrációt követő második évtől kezdve az éves adó 195 fontra (körülbelül 89 ezer forintra) emelkedik.

— HIRDETÉS —
Windows 11 Pro
20 880 Ft 12 528 Ft
Hivatalos Microsoft Partnertől
Garantált aktiválás
40% KEDVEZMÉNY
MEGNÉZEM

A szakértők most arra figyelmeztetnek, hogy az elektromos autósokat további költségek is sújtják majd a „Drága Autó Pótdíj” (Expensive Car Supplement) formájában, amelyet „luxusautó-adóként” is emlegetnek. Ez a pótdíj minden olyan járműre vonatkozik, amelynek listaára meghaladja a 40 ezer fontot (kb. 18,3 millió forintot), és a kormány is elismerte, hogy ez „aránytalanul” érinti az elektromos járműveket vásárolni kívánókat. A pótdíj évi 425 font (kb. 194 ezer forint) öt éven keresztül.

Új adatok szerint az Auto Trader weboldalán szereplő, öt évnél fiatalabb elektromos autók 56 százalékának listaára meghaladja a 40 ezer fontot. Összehasonlításképpen, az azonos korú benzin- és dízelüzemű modellek mindössze 16 százaléka esetében kellene fizetni a Drága Autó Pótdíjat.

Ian Plummer, az Auto Trader kereskedelmi igazgatója figyelmeztetett, hogy a luxusautó-adó újabb okot ad a vezetőknek arra, hogy elkerüljék az elektromos autókat, ami további nyomást helyez a kormány elektromos járművel kapcsolatos célkitűzéseire.

„Az oldalunkon lévő, legfeljebb ötéves elektromos járműveket három és félszer nagyobb valószínűséggel sújtja a Drága Autó Pótdíj, mint az azonos korú belső égésű motorral rendelkező autókat. Ez a különbség nem segíti elő a sofőrök meggyőzését a váltásról” – tette hozzá.

A 2024-es őszi költségvetés felvázolta, hogy a kormány fontolóra veszi a pótdíj feltételeinek módosítását, de erre csak egy „jövőbeli költségvetési esemény” alkalmával kerülne sor. Szakértők azt javasolják, hogy a küszöböt emeljék megfelelőbb szintre, például 50 ezer fontra (kb. 22,9 millió forintra). Ez lehetővé tenné, hogy a legtöbb elektromos jármű vezetője elkerülje a költséget, miközben a legdrágább járművek tulajdonosai továbbra is fizetnének.

Steve Gooding, a RAC Foundation igazgatója megjegyezte, hogy a használt autót vásárló sofőröket is érinthetik ezek a változások, mivel az autók értéke az első néhány évben gyorsan csökken.

„Fennáll a veszély, hogy a Drága Autó Pótdíj nem szándékolt és szakpolitikai szempontból visszás hatással lehet egy olyan időszakban, amikor a nyomás a használt elektromos járművek vonzerejének növelésére irányul a gépjármű-közlekedés szén-dioxid-mentesítésének részeként” – mondta.

Hasonlóképpen, Quentin Willson, a FairCharge alapítója és az EVUK tanácsadó testületének tagja szerint az ECS nem „intelligens szakpolitikai intézkedés”, és hozzátette, hogy a pénzügyminisztérium „adóakadályokat” állít, amelyek eltántorítják az embereket az elektromos jármű vásárlásától.​​​​​​​​​​​​​​​​

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük