Bár az év elején az értékesítési adatok nem mutattak fényesen, februárban már javuló tendencia mutatkozott több európai országban is. A holland autóipari szakszövetség (BOVAG) szóvivője egyenesen „klasszikusan jó hónapnak” nevezte a februárt a Tesla$284.95 +9.80% számára. Mind a Model 3, mind a Model Y visszakerült az öt legnépszerűbb elektromos autó közé Hollandiában.
Az év eleji értékesítési csökkenés legfőbb oka a Model Y új, Juniper elnevezésű változatának lassú gyártási felfutása volt. Ez arra késztette a lízingpartnereket, hogy halasszák el új Tesla-vásárlásaikat. Emellett a Model 3 esetében 28%-os éves csökkenést tapasztaltak Hollandiában, ami több tényezőre vezethető vissza.
A Model 3 eladások visszaesésének okai
A Model 3 eladások 28%-os éves visszaesésének több oka is van Hollandiában. Egyrészt 2025-től megszűnnek az elektromos autókra vonatkozó támogatások, másrészt 25%-kal emelkedik az elektromos járművek útadója. Fontos tényező az is, hogy a szedán karosszéria eleve nem annyira népszerű Európában, így a célpiac eleve korlátozott. Az új Model 3 2023 októberében jelent meg Európában, így a kezdeti értékesítési hullám után 2024 elejére már stabilizálódott a kereslet. Emellett az új Model Y megjelenése is elterelte a figyelmet a Model 3-ról.
Politikai megosztottság hatása
A részvényárfolyam ugyanakkor januártól kezdve a felére csökkent, ami gyakorlatilag eltörölte azt az árfolyam-emelkedést, ami Donald Trump tavalyi novemberi elnökválasztási győzelme után következett be. Trump kereskedelmi háborúja és a Musk személyét övező ellentmondásos vélemények is gyengítették a Tesla-részvényeket.
Üzleti szempontból minden változatlan
„Nálunk minden a megszokott módon működik, sőt az új Model Y megjelenésével ismét növekszik a kereslet” – nyilatkozta Patrick van Heijningen, az elektromos járművekre specializálódott ActivLease online lízingcég értékesítési vezetője. „Körülbelül fél éve tapasztaljuk, hogy többen kérdeznek rá Muskra, és néhány lízing-ügyfél inkább nem szeretne Teslát vezetni.”
Az ActivLease ilyen esetekben nem bocsátkozik vitába, egyszerűen más elektromos márkákat ajánl. „Ez azonban még mindig ritkán fordul elő. Végső soron az embereket nem érdekli, ki vezeti a Teslát. A termék számít, és a termék továbbra is kiváló” – mondta van Heijningen.
Kevés vállalat zárja ki a Teslát
Az Athlon, Hollandia egyik legnagyobb lízingvállalata szerint egyelőre kevés cég dönt úgy, hogy nem kínálja a Teslát céges autóként. „A tavalyi év vége óta egy kézen meg lehet számolni azokat a vállalatokat, amelyek elutasítják a Teslát” – mondta Willemijne de Wit, az Athlon marketing- és értékesítési igazgatója. „Musk nem feltétlenül ok erre. A vállalatok saját maguk dönthetik el, illik-e a Tesla a márkájukhoz.”
Érdekesség, hogy az Athlon tapasztalata szerint több vállalat utasítja el a kínai elektromos autómárkákat, mint a Teslát. „Ilyenkor általában az adatbiztonság miatt aggódnak” – jegyezte meg De Wit.
Használt Teslák népszerűsége nő
„Havonta átlagosan negyven használt Teslát értékesítek” – mondta Nick van Beeten, az ECC Electric Car Company tulajdonosa, amelynek fő profilja a használt Teslák értékesítése és az elektromos autók eladásának közvetítése. „Tapasztalom, hogy az emberek többet kérdeznek Muskról, amióta Trump politikájában részt vesz.”
A Tesla használtautó-értékesítése növekvő tendenciát mutat, amit az AutoScout24 adatai is alátámasztanak. Az idei év első két hónapjában sokkal több érdeklődés érkezett az elektromos autók, köztük a Teslák iránt. „Ha ez így folytatódik, rekordévet zárhatunk az elektromos használtautók iránti érdeklődésben, beleértve a Teslákat is” – nyilatkozta Bojan Brkic, az autós platform marketingvezetője.
Érdekes módon a használt Teslák eladásából Musk nem profitál. Támogatása érdekében Trump a héten bejelentette a saját közösségi média platformján, a Truth Socialon, hogy azonnal vásárol egy új Teslát. Kérdés, hogy ez segít-e a márka megítélésén.
Egy gondolat a “Februárban ismét növekedésnek indultak a Tesla-eladások Európában”