A japán Mazda Motor Corporation bejelentette, hogy megállapodást kötött a Tesla$298.26 +4.72% amerikai elektromosautó-gyártóval az észak-amerikai töltési szabvány (NACS) átvételéről elektromos járművei számára. A vállalat közleménye szerint 2027-től a Japánban bevezetésre kerülő akkumulátoros elektromos modellek már ezt a rendszert fogják használni.
A döntés mögött elsősorban a vásárlói kényelem növelése áll. „A NACS rendszert azért vezettük be, hogy ügyfeleinknek nagyobb kényelmet biztosítsunk a töltési lehetőségek szélesebb skálájával. Ennek köszönhetően a Mazda elektromos autót használó vásárlóink hozzáférhetnek a Tesla Supercharger hálózatához Japán-szerte” – olvasható a vállalat sajtóközleményében. A Mazda azt is kiemelte, hogy az autóik továbbra is kompatibilisek maradnak más töltési szabványokkal is, amelyeket adapterek segítségével lehet majd használni.
Nem egyedülálló döntés a japán piacon
Érdekes módon a Mazda nem az első japán autógyártó, amely a Tesla töltési szabványát választja a helyi piacon. Tavaly szeptemberben a Sony Honda Mobility már bejelentette, hogy AFEELA elektromos járműveinél szintén a NACS rendszert alkalmazza. Bár az AFEELA modellek először 2025-ben az Egyesült Államokban jelennek meg, később a japán piacra is megérkeznek.
A Mazda döntését üdvözölte Max de Zegher, a Tesla töltési részlegének igazgatója, aki szerint csak idő kérdése, hogy a NACS váljon a sztenderd töltési szabvánnyá Japánban és más országokban is. „A NACS szabvánnyá válása Japánban (és Dél-Koreában) már csak idő kérdése. Nagyszerű látni, hogy más gyorstöltő-hálózatok is elkezdik telepíteni a NACS rendszert Japánban” – írta közösségi média bejegyzésében.
A Tesla szakembere arra is rámutatott, hogy a járműgyártók nem szeretnének piacspecifikus változatokat építeni – például a CHAdeMO rendszert csak Japán számára vagy a CCS1 szabványt kizárólag Dél-Korea részére. Véleménye szerint a Tesla töltési rendszere felgyorsítja az átállást a NACS-re, ezzel is segítve az iparágat a szabványok egységesítésében.
Globális terjedés
Az észak-amerikai töltési szabvány már eddig is széles körben elterjedt az Egyesült Államokban, ahol számos elektromosautó-gyártó adaptálta rendszerét a Tesla hálózatához való csatlakozás érdekében. A Mazda lépése azt jelzi, hogy a NACS rendszer globális terjedése folytatódik, ami hosszú távon megkönnyítheti az elektromos autók használatát világszerte.
Az áttérés valószínűleg további japán gyártókat is hasonló lépésre ösztönözhet a közeljövőben, mivel a Tesla Supercharger hálózata egyre bővül Japánban is. Ez a változás nemcsak a felhasználói élményt javíthatja, hanem hozzájárulhat az elektromos járművek elterjedésének felgyorsításához is a szigetországban.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Portrait of a modern blue Mazda electric car connecting to a Tesla Supercharger in Japan, with Mount Fuji in background, professional automotive photography style.