A Tesla$319.41 -0.70% Robotaxi szolgáltatása néhány napja indult Austinban korlátozott számú utassal, de úgy tűnik, hogy a legnagyobb kihívást az égbolton ragyogó napfény jelenti. A vállalat egyedülálló stratégiája, miszerint kizárólag kamerákra támaszkodik az önvezető technológiájában, érdekes kérdéseket vet fel.
Kamerák kontra szenzorok
Míg más autógyártók kamerák mellett szenzorokra vagy LiDAR rendszerekre is támaszkodnak, addig a Tesla másik utat választott. Elon Musk a LiDAR technológiát egyenesen „bolondos vállalkozásnak” nevezte, mondván, hogy nincs szükség rá egy hatékony önvezető járműflotta kiépítéséhez.
Musk a kamerákat az emberi szemekhez hasonlította: ha az embereknek nincs szükségük szenzorokra vagy LiDAR-ra a vezetéshez, akkor miért kellene ez az autóknak? A napfény káprázásával kapcsolatos kérdésekre azt válaszolta, hogy a Tesla közvetlen fotondetektor technológiát használ, amely képes tisztán látni még erős napfényben vagy akár a leginkább sötét éjszakai körülmények között is.
Hogyan működik a fotondetektor
Musk egy közelmúltbeli eredményismertetőn részletesen magyarázta el a technológia működését: „Valójában nem vakítja el a kamerát. Közvetlen fotonszámlálási megközelítést használunk. Amikor egy feldolgozott képet látsz, tehát azt a képet, amely a szilícium fotonszámlálóból érkezik, majd egy digitális jelprocesszoron vagy képjelprocesszoron megy keresztül, ez a szokásos folyamat. És akkor a kép, amit látsz, kimosottnak tűnik, mert ha a kamerát a napra irányítod, a fotonszámlálás utófeldolgozása kimossa a dolgokat.”
Vegyes eredmények a gyakorlatban
Eddig a stratégia vegyes eredményeket hozott. Több felhasználó is beszámolt arról, hogy a Robotaxi problémamentesen működött közvetlen napfényben való vezetés során. A közösségi médiában több videó is megjelent, amelyek azt mutatják, hogy a jármű simán kezeli a napfény káprázását.
Ugyanakkor már történt egy eset, amikor a biztonsági operátornak manuálisan be kellett avatkoznia. Az első ilyen beavatkozást tegnap rögzítették, amikor a Tesla biztonsági monitora kénytelen volt megállítani a járművet az autó érintőképernyőjén keresztül.
Ez nyilvánvalóan szokatlan eset, és úgy tűnik, hogy ez lehet az egyik kihívás, amellyel a Tesla szembesülni fog a Robotaxi szolgáltatás bevezetése során. Bár a problémát valószínűleg meg fogják oldani, ez késleltetheti a vállalat azon célját, hogy biztonsági monitor nélkül üzemeltessék a járműveket. A bekövetkezett esetet azonban a neurális hálózatok tanulási folyamatába beépítik, hogy a jövőben javítsák a rendszer teljesítményét.
A borító képet FLUX 1.1 pro képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Professional photo of Tesla Robotaxi driving on sunny road with bright sunlight glare, modern autonomous vehicle with cameras visible, warm golden colors, realistic automotive photography style