A Tesla$325.31 +1.94% hevesen ellenáll annak, hogy nyilvánosságra kerüljenek az Autopilot és Full Self-Driving rendszereivel kapcsolatos baleseti adatok. A vállalat szerint ez komoly pénzügyi károkat okozna a cégnek.
Az amerikai szabályozás szerint minden autógyártónak jelentenie kell a fejlett vezetéstámogató rendszerekkel (ADAS) kapcsolatos baleseteket a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatalnak (NHTSA). A Tesla járművei adják az esetek túlnyomó többségét, ám a cég úgy tűnik, visszaél a bizalmas adatkezelési szabályokkal. Ennek eredményeként a kulcsfontosságú információk kitakarásra kerülnek – ami más gyártóknál nem jellemző.
Bírósági csata az átláthatóságért
A Washington Post bíróságon próbálja megszerezni a Tesla ADAS baleseti adatait, azzal érvelve, hogy az önvezető hardver és szoftver nem minősül magánjellegű információnak, hiszen a vezetők hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz saját járműveikben.
A Tesla azonban keményen ellenáll. Bírósági beadványában a cég kijelenti: „pénzügyi és gazdasági kárt szenvedne, ha a kért információk nyilvánosságra kerülnének”. A vállalat szerint versenytársai következtetéseket vonhatnának le a Tesla önvezető technológiájának fejlődési üteméből.
Korai robotaxi indulás
Tesla önvezető technológiája kulcsszerepet játszik a vállalat jövőbeli terveiben. A cég még ebben a hónapban tervezi önvezető robotaxi szolgáltatásának elindítását Austin városában. Kritikusok szerint azonban a bevezetés túl korai lehet, hiszen a Tesla csak tavaly májusban kezdte el tesztelni robotaxijait biztonsági vezető nélkül.
A problémák már most láthatók: Kínában a Full Self-Driving szoftver hibái miatt a vezetők drága közlekedési bírságokat kaptak. San Franciscóban egy Tesla robotaxi megállt a piros lámpánál, majd a zöldre váltás előtt folytatta útját.
Részvényárfolyam és politikai kockázatok
A titkolózás különösen rossz időpontban jön, hiszen a Tesla részvényei és globális eladásai 2025 elején zuhantak, bár azóta némileg visszaerősödtek. Elon Musk politikai tevékenysége és a Kormányzati Hatékonyság Minisztériumában betöltött vezetői szerepe jelentős mértékben hozzájárult a problémákhoz.
Musk nemrégiben Donald Trump elnökkel is konfliktusba került, ami újabb volatilitást okozott a részvényárfolyamban. Egy kommentelő találóan fogalmazott: „Az önvezető fantázia a részvényár 90 százaléka. Az átláthatóság megölné ezt a fantáziát.”
A rosszul kivitelezett robotaxi bevezetés nemcsak közbiztonsági aggályokat vethet fel, hanem negatív hatással lehet a Tesla technológiájának megítélésére is – függetlenül attól, hogy önvezető vagy hagyományos vezérlésről van szó.
A borító képet FLUX 1.1 pro képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Professional photograph of Tesla vehicle dashboard showing Autopilot interface and steering wheel, dark interior with blue and white technological displays, futuristic automotive photography style, high-tech atmosphere, detailed cockpit view