A General Motors jelentős előrelépést ért el az elektromos járművek piacán: 2025 első öt hónapjában több mint kétszeresére növelte eladásait az előző év azonos időszakához képest. A detroiti autógyártó összesen 62 830 elektromos járművet értékesített januártól májusig, amelyből 37 620 darab a Chevrolet márkához tartozott.
A szám első pillantásra lenyűgözőnek tűnik, ám a szakértők óvatosságra intenek. Sam Abuelsamid, a Telemetry piackutató cég alelnöke szerint a magas százalékos növekedés megtévesztő lehet, hiszen az alacsony bázisértékből indulva már szerény emelkedés is nagy százalékos változást eredményez.
Az Equinox EV lett a sztáreladó
A GM elektromos portfóliójának legsikeresebb modellje egyértelműen a Chevrolet Equinox EV lett. Míg 2024 második negyedévéig mindössze 1 013 darab kelt el belőle, addig 2025-ben már 21 804 elektromos Equinox talált gazdára – és ez még csak az első öt hónap eredménye.
Scott Bell, a Chevrolet globális alelnöke kiemelte, hogy az elektromos járműveladások több mint felét olyan vásárlók adják, akik korábban még soha nem vettek General Motors terméket. „Ez messze a legmegfizethetőbb elektromos autó ilyen hatótávolsággal” – mondta Bell. Az Equinox EV havi szinten könnyen megduplázza a Blazer értékesítési számait.
Trump politikája árnyékot vet a jövőre
A GM elektromos sikereit azonban beárnyékolják a washingtoni politikai változások. Donald Trump második elnöki ciklusa során több olyan intézkedést vezetett be, amely csökkenti a tiszta energia ösztönzőket. Az új adótörvény-javaslat megszüntetné az elektromos autók adókedvezményét az év végéig, sőt éves díjakat róna ki a hibrid és elektromos járművek tulajdonosaira.
A Bank of America elemzője, John Murphy júniusban azt javasolta az autógyártóknak, hogy térjenek vissza a benzinmotoros járművek gyártásához, hogy elegendő készpénzt termeljenek a bizonytalan piaci környezet ellen.
Gyártási tervek módosítása
A GM már több gyártási változtatást jelentett be idén, gyakran „piaci változásokra” hivatkozva. Áprilisban a vállalat kiterjesztette a sebességváltó-gyártást ohiói üzemében, ahol a Silverado és Sierra pickupokhoz készülő váltókat állítják elő, miközben csökkentette az elektromos hajtásláncok termelését.
Májusban a cég bejelentette valaha eddigi legnagyobb, hajtáslánc-fejlesztésre fordított beruházását: 888 millió dollár értékben új generációs V-8 motorok gyártásába fektet. Ez egyértelműen a benzinmotoros járművek felé fordulást jelzi.
A vásárlók még nem állnak készen
Mary Barra vezérigazgató egy New York-i konferencián kifejtette, hogy a teljes elektromos átállás a szabályozási környezettől és a töltőhálózat fejlesztésétől függ. „A vásárlók azt mondták nekünk, hogy még nem állnak készen” – fogalmazott Barra, hozzátéve, hogy a 37 százalékos elektromos autó eladási előírás messze meghaladja az áprilisi 7 százalékos piaci részesedést.
A GM továbbra is fejleszti töltőinfrastruktúra-partnerségeit, többek között a Pilot Flying J-vel és a Teslával való együttműködés keretében. A kereskedői hálózat segítségével azonosítják azokat a területeket, ahol több töltőállomásra van szükség.
Alan Haig, a Haig Partners dealership egyesülési és felvásárlási cég elnöke szerint a GM jó pozícióban van: „Elektromos autóik jól fogynak, de a belső égésű motoros járműveik még jobban.” Hozzátette, hogy a vállalat már milliárdokat költött elektromos termékeire, és a Tesla$325.31 +1.94% mögött a második helyen áll a piacon.
A borító képet FLUX 1.1 pro képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Professional automotive showroom photo featuring modern electric GM vehicles, bright blue and silver colors, well-lit dealership interior, customers examining cars, realistic photography style, contemporary design elements, clean minimalist aesthetic with people.