A Tesla$325.31 +1.94% évek óta vezető szerepet játszik az önvezető technológiák területén Full Self-Driving (FSD) szoftverével, amely képes navigálni, sávot váltani és parkolni, ugyanakkor még mindig emberi felügyeletet igényel. Bár a befektetők nagy várakozásokkal tekintenek az FSD-re, a szoftver egyelőre nem hoz jelentős bevételt a vállalatnak, miközben más technológiai óriások, mint a Google, komoly befektetéseket hajtanak végre az önvezető technológiák fejlesztésében.
Félmilliárd dolláros FSD bevétel
A Tesla kétféle módon kínálja az FSD-t: egyszeri 8000 dolláros vásárlásként vagy havi 99 dolláros előfizetésként. Az RBC Capital Markets becslései szerint 2024 elejére a vásárlók körülbelül 5%-a választotta az előfizetéses modellt. Ez az arány várhatóan javult, miután a Tesla április végére 50%-kal, 100 dollárra csökkentette a havi díjat.
A 2025-ös jármű-szállítási előrejelzések alapján a Tesla idén körülbelül 1,7 millió autót adhat el. Ha ezek vásárlóinak 10%-a választja az FSD előfizetést, az mintegy 170 ezer új előfizetőt jelent. Ez az év végére összesen 460 ezer előfizetőt eredményezne, ami havi 100 dolláros díj mellett körülbelül 550 millió dollár éves bevételt generálna.
Bár ez jelentős összeg, a Tesla teljes értékesítésének csak kis részét teszi ki, és nem igazolja azt az értékelési prémiumot, amelyet a Tesla részvényei az FSD hosszú távú potenciája miatt élveznek.
Waymo előnyben Tesla-val szemben?
Elon Musk folyamatosan ígér jelentős fejlesztéseket az autonómia terén, ám a Tesla gyakran nem tartja be saját határideit. Musk például állította, hogy az FSD szoftver v13 verziója 5-6-szoros javulást eredményez a beavatkozások közötti megtett mérföldek számában a v12.5 verzióhoz képest. A kritikus beavatkozások közötti mérföldek száma kulcsfontosságú biztonsági mutató, amely azt jelzi, mennyi távolságot tesz meg átlagosan egy jármű, mielőtt a rendszert ki kellene kapcsolni.
Az adatok azonban azt mutatják, hogy a v13 verzió csak 2,5-szoros javulást hozott, 200 mérföldről körülbelül 495 mérföldre növelve a távolságot. A Tesla FSD részlegvezetője korábban említette, hogy a valóban felügyelet nélküli önvezetéshez az átlagos mérföldszámnak meg kellene egyeznie az „emberi ütközések közötti mérföldekkel”, ami körülbelül 700 ezer mérföld. E mérce szerint a Tesla-nak még jelentős utat kell megtennie.
Ezzel szemben az Alphabet tulajdonában lévő Waymo csendben, de következetesen halad előre a valóságban. A vállalat jelenleg hetente több mint 250 ezer teljesen autonóm, fizetős utazást bonyolít le Phoenix, San Francisco és Los Angeles területén, ami jelentős növekedés a két évvel ezelőtti körülbelül 10 ezer utazáshoz képest. A Waymo járművei emberi felügyelet nélkül működnek, ellentétben a Tesla FSD-jével, amely még mindig sofőr felügyeletet igényel.
Tesla rejtett ütőkártyái
A Tesla azonban bizonyos előnyökkel rendelkezik. A Waymo rendszere átfogó hardvercsomagon alapul, amely egyedi lidar és radar érzékelőket, valamint kamerákat tartalmaz, amelyeket hagyományos autógyártóktól vásárolt járművekbe utólag szerelnek be. Ezzel szemben a Tesla csak kamerákra támaszkodik, neurális hálózatok segítségével. Ez a megközelítés potenciálisan egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a Tesla rendszerének skálázását.
Jelenleg valószínűleg több mint 5 millió Tesla van forgalomban, és feltételezhető, hogy ezeknek jelentős része rendelkezik az FSD szoftver futtatásához szükséges hardverrel. Ha a szoftver megfelelően fejlődik, a Tesla hatalmas FSD felhasználói bázist aktiválhat, gyorsan megváltoztatva üzleti modelljének gazdaságosságát.
A borító képet FLUX 1.1 pro képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Professional photo of modern Tesla car interior showing autonomous driving dashboard display, sleek blue and silver colors, high-tech atmosphere with person’s hands off steering wheel, realistic automotive photography style