A Tesla$319.11 -2.23% önvezető rendszerének európai bevezetése továbbra is késik, elsősorban a helyi szabályozó hatóságok lassú ügyintézése miatt. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója nemrég X-en közzétett bejegyzésében fejezte ki frusztrációját a helyzet miatt.
Waiting for Dutch authorities and then the EU to approve.
— Elon Musk (@elonmusk) June 11, 2025
Very frustrating and hurts the safety of people in Europe, as driving with advanced Autopilot on results in four times fewer injuries!
Please ask your governing authorities to accelerate making Tesla safer in Europe. https://t.co/QIYCXhhaQp
„Várunk a holland hatóságokra, majd az EU jóváhagyására. Nagyon frusztráló, és árt az európai emberek biztonságának, mivel a fejlett Autopilottal való vezetés négyszer kevesebb sérülést eredményez! Kérjük, kérjék a hatóságokat, hogy gyorsítsák fel a Tesla biztonságosabbá tételét Európában” – írta Musk a közösségi platformon.
Késlekedő európai piacra lépés
A Tesla tavaly év végén jelentette be, hogy 2025-ben tervezi a Full Self-Driving (FSD) funkció bevezetését Európában. A vállalat azonban továbbra is az egyes tagországok és az uniós hatóságok jóváhagyására vár. Musk szerint ez a késlekedés nemcsak a cég számára bosszantó, hanem kifejezetten hátrányos az európai közlekedés biztonsága szempontjából, mivel statisztikák alapján a Tesla Autopilot rendszere jelentősen biztonságosabb az emberi vezetésnél.
Amerikai Robotaxi szolgáltatás hamarosan indul
Miközben Európában a szabályozási nehézségekkel küzd a vállalat, az Egyesült Államokban hamarosan teljesen vezető nélküli Robotaxi szolgáltatást indít. Az első, utasokat szállító Robotaxikat már észlelték Austin utcáin, ahol a Tesla nemrég kapott hivatalos engedélyt mint autonóm járműüzemeltető.
A kezdeti szolgáltatás csak meghívott felhasználók számára lesz elérhető, de Musk bejelentése szerint június 22-től bárki igénybe veheti majd a vezető nélküli taxikat Austin városában. A cég a későbbiekben Kaliforniában is tervezi a szolgáltatás elindítását, ahol már korábban benyújtotta az ehhez szükséges engedélykérelmet.
Más autógyártók kénytelenek lesznek licencelni a technológiát
Musk határozott véleményt fogalmazott meg arról is, hogy a Robotaxi platform sikeres bevezetése után más autógyártók is kénytelenek lesznek licencelni a Tesla FSD technológiáját:
„Az autógyártóknak folyton azt mondják, hogy ez nem valóságos, vagy hogy csak hardvert kell vásárolniuk az Nvidiától, és máris megoldódik a probléma. Ahogy a Tesla robotaxik elterjednek, és az ő megoldásaik nem működnek, természetes módon hozzánk fordulnak majd.”
A Tesla korábban már jelezte, hogy tárgyalásokat folytat egy jelentős autógyártóval az FSD licenceléséről, bár a partner kilétét nem fedték fel.
Technikai részletek
Musk azt is megerősítette, hogy a Robotaxikban használt járművek módosítás nélküli, közvetlenül a gyárból érkező Tesla modellek, ami azt jelenti, hogy „minden Teslában megvan a képesség a felügyelet nélküli önvezetésre”.
A vezérigazgató szerint a jelenlegi tesztfázisban lévő Robotaxik egy újabb szoftververziót futtatnak, amely hamarosan elérhető lesz más járművek számára is. Emellett fejlesztés alatt áll egy még fejlettebb modell is, amely körülbelül négyszer annyi paramétert használ, mint a jelenlegi, de ez még további finomításokat igényel.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: A middle-aged businessman looking frustrated while sitting in a Tesla car with autonomous driving display visible, European regulatory buildings in the background, daytime city scene.