Zöld utat kapott a SpaceX Starship rakétája a kilencedik tesztrepülésére az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóságtól (FAA). Az engedély megszerzésére sokáig kellett várni, mivel a felügyeleti szerv most fejezte be a korábbi, nyolcadik repülés átfogó biztonsági vizsgálatát.
Az FAA közleményében kijelentette, hogy a SpaceX „kielégítően kezelte a baleset okait, és ezért a Starship jármű visszatérhet a repüléshez”. A nyolcadik tesztrepülés március 6-án történt, amikor a Starship és a Super Heavy hordozórakéta sikeresen felszállt, majd néhány perccel később megtörtént a fokozatok szétválása.
Részleges siker az előző repülésnél
A hordozórakéta visszatért és a kilövőállás „pálcái” sikeresen elkapták, ami a program történetében a második sikeres rakétafogás volt. A Starship űrhajóval azonban megszakadt a kapcsolat a felső légkörben, majd a szerkezet darabokra tört és Florida, valamint a Bahamák fölött belépett a légkörbe. A törmelékek miatt az FAA balesetvizsgálatot indított.
A hatóság közölte, hogy ellenőrizni fogja, hogy a SpaceX a kilencedik repülésnél valamennyi javító intézkedést végrehajtja-e, amelyeket a balesetvizsgálat során feltártak.
Kibővített biztonsági zóna
Bár még nincs megerősített indítási időablak, a legkorábbi időpont, amikor a rakéta felszállhat a texasi Starbase-ről, május 27., kedd, helyi idő szerint 18:30. A baleset megelőzése és az esetleges károk korlátozása érdekében az FAA szoros kapcsolatban áll több országggal is, amelyeket érinthet egy újabb esetleges járműmegsemmisülés.
„Az FAA szoros kapcsolatban és együttműködésben áll az Egyesült Királysággal, a Turks- és Caicos-szigetekkel, a Bahamákkal, Mexikóval és Kubával, miközben a hatóság továbbra is figyelemmel kíséri, hogy a SpaceX betartja-e a közbiztonsági és egyéb szabályozási követelményeket” – áll a közleményben.
A hatóság azt is közölte, hogy a repülési veszélyzóna (Aircraft Hazard Area, AHA) körülbelül 1600 tengeri mérföldre terjed ki, és keleti irányban húzódik a texasi Starbase indítóhelyétől a Floridai-szoroson át, beleértve a Bahamákat és a Turks- és Caicos-szigeteket is. A nyolcadik repülés során ez a veszélyzóna mindössze 885 tengeri mérföld volt.
A SpaceX és az FAA elsődleges célja, hogy ne ismétlődjön meg a korábbi „nem tervezett gyors szétszerelődés”, ahogy az űrhajózási iparban eufemisztikusan nevezik a rakéták felrobbanását. A fokozatos fejlesztésekkel a cég arra törekszik, hogy a Starship rendszer teljesen újrafelhasználható és megbízható hordozórakétává váljon, ami kulcsfontosságú a Mars-utazás és más mély-űrbeli missziók szempontjából.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: SpaceX Starship rocket on launch pad, futuristic metallic silver, preparing for test flight, dramatic sky, professional photojournalistic style with humans watching from distance.