A Tesla$298.26 +4.72% különleges üzleti filozófiájáról árult el részleteket a vállalat töltési igazgatója. Max de Zegher, aki a Tesla töltési részlegének vezetője Észak-Amerikában, Európában, a Közel-Keleten, Afrikában és az ázsiai csendes-óceáni térségben, meglepő szabályt osztott meg a Supercharger csapat működéséről, ami nagyban hozzájárul az elektromos autózás gyorsabb elterjedéséhez.
Elutasítják az exkluzivitást
A Tesla Töltési csapata nemrég közösségi média oldalán jelentette be, hogy nem kötnek kizárólagossági megállapodásokat a területtulajdonosokkal. Sőt, kifejezetten lebeszélik a partnereket az ilyen klauzulákról, mivel álláspontjuk szerint az elektromos járművek töltését nem szabad korlátozni. „A több töltőinfrastruktúra javítja a hatótáv-bizalmat, alacsonyan tartja a töltési árakat, és gyorsítja az elektromos járművek elterjedését” – írta a Tesla Töltési csapat bejegyzésében.
De Zegher egy utólagos kommentárban kifejtette, hogy a csapat minden esetben elmagyarázza a tulajdonosoknak, miért nem szerencsés a kizárólagosság az elektromos járművek töltése esetében. „Amikor a tulajdonosok exkluzivitást ajánlanak nekünk, aktívan elutasítjuk és elmagyarázzuk az okainkat. Arra bátorítjuk őket, hogy minél több töltőinfrastruktúrát telepítsenek. Kitartunk azon célunk mellett, hogy minél több megbízható és megfizethető töltőinfrastruktúra legyen elérhető, akár a Teslától, akár más szolgáltatóktól. Nincs hiány parkolóhelyekben, különösen a növekvő autonómia árnyékában. A jogi védősáncok csak lassítják az elektromos jármű infrastruktúra növekedését” – fogalmazott a vezető.
Impozáns számok
A Tesla 2025 első negyedéves beszámolója szerint a vállalat világszerte 7131 Supercharger állomást üzemeltet, melyek összesen 67 316 töltőpontot foglalnak magukban. Ez a hálózat a piac egyik legmegbízhatóbb és legköltséghatékonyabb töltési megoldásává teszi a Supercharger rendszert.
Míg a Supercharger hálózat erős védőárkot jelenthetett volna a Tesla számára az elektromos járműszektorban, a vállalat az elmúlt évek során megnyitotta töltőhálózatát más gyártók elektromos járművei előtt is. Észak-Amerikában a Tesla saját fejlesztésű NACS (North American Charging Standard) csatlakozója vált sztenderddé, amelyet olyan nagy múltú autógyártók is átvettek, mint a Ford és a General Motors, illetve olyan újabb szereplők is, mint a Lucid Motors és a Rivian.
Stratégiai előnyök
Bár első ránézésre üzletileg értelmetlennek tűnhet, hogy a Tesla nem ragaszkodik a kizárólagos szerződésekhez és megnyitja töltőhálózatát a versenytársak előtt, valójában ez hosszú távú stratégiai előnyöket hordoz. A minél szélesebb körben elérhető töltési infrastruktúra növeli a fogyasztói bizalmat az elektromos autók hatótávja iránt, ami az egyik legfőbb akadálya az elektromos járművek gyorsabb elterjedésének.
Az elektromos autók elfogadottságának növekedésével a Tesla, mint piacvezető márka pozíciója is erősödik, miközben a töltőhálózat megnyitásával további bevételi forrásra tesz szert a versenytársak járműveinek töltéséből származó díjakból. A stratégia jól illeszkedik a Tesla küldetéséhez, amely az elektromos közlekedés felgyorsítása és a fenntartható energiára való globális átállás elősegítése.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: An electric car charging at a Tesla Supercharger station with a business executive in a suit standing nearby, looking at his phone, modern setting in daylight.