Kalifornia állam közlekedési hatósága (DMV) pénteken jelentette be azt a javaslatot, amely lehetővé tenné az önvezető nehézgépjárművek közúti tesztelését. A kezdeményezés elsősorban a Tesla$284.95 +9.80% és más gyártók számára nyitná meg az utat, hogy 10.001 font (kb. 4,5 tonna) feletti járműveikkel is megjelenhessenek az önvezető technológiák piacán.
Szigorú korlátozások mellett indulhat a tesztelés
A javaslat szerint az önvezető kamionok és más nehézgépjárművek tesztelése kizárólag előre kijelölt útvonalakon történhetne, amelyeket a méret-, súly- és rakományelőírásoknak megfelelően határoznak meg. A teszteket főként autópályákra korlátoznák, városi utakon nem lehetne ilyen járművekkel közlekedni.
A kaliforniai szabályozás bizonyos járműtípusokat teljesen kizárna a tesztelésből, így költöztető járműveket, személyszállításra használt kereskedelmi járműveket, túlméretes rakományokat, folyékony anyagokat vagy veszélyes árut szállító járműveket egyelőre nem érintene az engedélyezési folyamat.
Magasabb követelmények, szigorúbb engedélyezés
Míg a könnyű járművek esetében jelenleg legalább 50.000 mérföldnyi tesztelés szükséges a sofőr nélküli tesztengedély megszerzéséhez, addig a nehézgépjárművek gyártóinak a javaslat szerint legalább 500.000 mérföld (kb. 800.000 km) önvezető üzemmódban megtett tesztutat kellene igazolniuk. Ebből legfeljebb 40.000 mérföld teljesíthető Kalifornián kívül.
Az állami közlekedési hatóság június 10-én nyilvános meghallgatást tart a javaslatról, ezt követően léphetne életbe az új szabályozás. Kalifornia már tavaly augusztus óta dolgozik az önvezető teherszállításra vonatkozó előírásokon, amikor is benyújtotta az első szabályozási keretrendszer-tervezetet.
A Tesla már készül a Semi kamionok önvezető funkcióira
Bár a Tesla Full Self-Driving (FSD) rendszere jelenleg nem érhető el a vállalat elektromos Semi kamionjaihoz, várhatóan a jövőben ezt is bevezetik. A Tesla már teszteli is az FSD rendszert a Semi kamionokon a nevadai Gigafactory környékén, megelőzve a szoftver hivatalos bevezetését erre a 8-as osztályú tehergépjárműre.
A vállalat jelenleg a Semi gyártásának felfuttatásán dolgozik, és bővíti nevadai Gigafactoryjét, hogy idővel elérje a nagy volumenű sorozatgyártást. A kaliforniai szabályozás változása jelentősen megkönnyítené a Tesla és más gyártók számára, hogy valós közlekedési körülmények között fejlesszék tovább az önvezető technológiát a nehézgépjárművek kategóriájában.
Az önvezető technológiák terjeszkedése a nehézgépjárművek területén nem csak Kaliforniában, hanem az egész Egyesült Államokban kiemelt figyelmet kap. A Trump-adminisztráció nemrég bejelentette, hogy bizonyos jelentési követelmények alóli mentességek kiterjesztésével kívánja felgyorsítani az önvezető technológiák bevezetését.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Self-driving Tesla Semi truck on a California highway, sunset lighting, mountains in background, realistic photo, high detail, shown from side angle with safety driver visible in cabin.