Botrányos csalással vádolják a Teslát egy nemrég indított perben, ami szerint a gyártó szándékosan manipulálja járművei kilométeróra-állását, hogy a tulajdonosok hamarabb essenek ki a garancia alól. Elon Musk vezérigazgató nem hagyta szó nélkül a vádakat, és az X platformon közzétett bejegyzésében egyszerűen „idiótaságnak” nevezte a feltételezéseket.
Milyen vádak fogalmazódtak meg?
A Los Angeles-i Nyree Hinton által kezdeményezett csoportos per állítása szerint a Tesla$284.95 +9.80% úgy programozza az autók rendszerét, hogy a kilométerórák gyorsabban pörgő adatokat mutassanak a valóságosnál. A felperes azt állítja, hogy 2020-as Model Y típusú autójánál a műszerfalon megjelenő megtett távolság nem a valós futásteljesítményt tükrözi, hanem egy „prediktív algoritmus” segítségével számolt értéket, amely figyelembe veszi az energiafogyasztást és a vezetési szokásokat is.
Hinton szerint járműve napi 72 mérföld megtételét jelezte, miközben ő saját bevallása szerint legfeljebb napi 20 mérföldet vezetett. A dokumentumok alapján a manipuláció következtében autójának alapgaranciája idő előtt lejárt, ami miatt egy 10 000 dolláros futóműjavítást kellett saját zsebből fizetnie, ami egyébként a garancia részét képezte volna.
„Azzal, hogy a garanciális korlátozásokat és lízing kilométerkorlátokat a felduzzasztott ‘kilométeróra’ állásokhoz köti, a Tesla növeli a javításokból származó bevételeit, csökkenti garanciális kötelezettségeit, és a fogyasztókat idő előtt kiterjesztett garancia vásárlására kényszeríti” – olvasható a keresetben.
A Tesla határozottan visszautasítja a vádakat
Elon Musk és a Tesla jogi csapata kategorikusan tagadja a perben megfogalmazott állításokat. Musk egy tömör bejegyzésben reagált a vádakra: „Ez idiótaság” – írta az X platformon. A vállalat közleménye szerint a csoportos kereset minden érdemi állítását visszautasítják.
Tapasztalt elektromos autó tulajdonosok a közösségi médiában szintén cáfolták a per állításait, hangsúlyozva, hogy a Tesla kilométerórái semmilyen módon nem használnak prediktív algoritmusokat. Többen arra is rámutattak, hogy a javítások valójában nem jelentenek jelentős bevételi forrást a Tesla számára, mivel a vállalat járművei általában hosszú ideig működnek karbantartás vagy pótalkatrészek nélkül.
Az ügy fejleményeit várhatóan kiemelt figyelem övezi majd, hiszen a per kimenetele nemcsak a Tesla számára lehet fontos precedens, hanem az egész elektromosautó-iparra is hatással lehet a digitális rendszerek megbízhatóságának megítélése terén.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Professional automotive trial, Tesla logo on screen displaying odometer, concerned customer looking at dashboard, courtroom setting, serious atmosphere, detailed, realistic.