A Tesla$284.95 +9.80% járművei számtalan korszerű funkcióval rendelkeznek, amelyek mögött egy rendkívül összetett eszközhálózat működik – az önvezető rendszer és az infotainment számítógépektől kezdve a járműben elhelyezett különböző hálózati érzékelőkig.

A CAN (Controller Area Network) egy kiterjedt vezetékhálózat és szoftveres protokoll, amelyet a Bosch fejlesztett ki még az 1980-as években. Azóta ez az iparági szabvány a járművön belüli alkatrészek közötti kommunikációra már évtizedek óta.

Azonban, akárcsak a lovaskocsi esetében, úgy tűnik, elérkezett az idő, hogy a CAN is nyugdíjba vonuljon, mivel egyre nehezebben birkózik meg a mai adatvezérelt környezettel. A hatalmas mennyiségű érzékelő adat, a nagy felbontású infotainment képernyők, a távolról történő (OTA) frissítések és a központosított elektronikus vezérlőegységek (ECU-k) azt jelentik, hogy a régi szabvány egyszerűen nem képes már lépést tartani.

— HIRDETÉS —
Windows 11 Pro
20 880 Ft 12 528 Ft
Hivatalos Microsoft Partnertől
Garantált aktiválás
40% KEDVEZMÉNY
MEGNÉZEM

TDMA: Az új megoldás

A Tesla aktívan fejleszt és telepít egy következő generációs járműhálózatot a CANBUS helyettesítésére, és ez az új hálózat valószínűleg szinergiában működik majd a Cybertruck által úttörő 48 voltos alacsony feszültségű architektúrával.

A CAN-busz eredetileg 1983-ban került fejlesztésre, 1986-ban adták ki, majd a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) 1993-ban ISO 11898 néven szabványosította. Tiszteletre méltó szabványról van szó, amely akkoriban jelentős előrelépésnek számított, mivel drasztikusan csökkentette a vezetékek bonyolultságát a 80-as évek végén és a 90-es évek elején használt point-to-point módszerekhez képest.

A CAN üzenetalapú protokoll, ahol a csomópontok azonosítókkal ellátott adatokat sugároznak. A csomagok prioritása határozza meg mozgásukat és hozzáférésüket. A CAN 2.0 és a CAN FD azonban rendkívül korlátozott – a CAN 2.0 mindössze 1 Mbps sebességgel, a „modernebb” CAN FD pedig körülbelül 8 Mbps sebességgel működik.

A Tesla következő generációs hálózati rendszere, a TDMA (Time Division Multiple Access) a CAN-nel ellentétben, ahol két egy időben érkező üzenet ütközhet (ami miatt egyik sem éri el a csomópontot), konkrét időréseket rendel hozzá. Ez garantálja a hozzáférést minden csomóponthoz vagy adatponthoz, és elkerüli az interferenciát.

Hogyan működik a TDMA?

A TDMA nem csupán egy egyszerű rendezési rendszer. A Tesla szabadalmi bejelentése szerint a hálózat ismétlődő ciklusokban működik. Minden ciklus elején egy Hálózati Kiosztási Térkép (MAP) kerül továbbításra. Ez a térkép dinamikus menetrendként szolgál, amely pontosan meghatározza minden csomópontnak, hogy mely időrések melyik kommunikációhoz vannak fenntartva.

Ez lehetővé teszi a kifinomult szolgáltatásminőség-kezelést, amely az adatokat különböző kategóriákba sorolja:

  • Alacsony késleltetésű (LL) forgalom: ezek kritikus, időérzékeny jelekhez (önvezető rendszer érzékelőleolvasásai, légzsák aktiválások) szükségesek. Rövid időréseket kapnak, amelyek nagyon gyakran ismétlődnek a cikluson belül.
  • Tömeges forgalom: olyan adatok számára, ahol a teljes mennyiség fontosabb, mint a milliszekundumos késleltetés (infotainment adatok, kamera videoközvetítések). Ezek hosszabb időréseket kapnak, lehetővé téve nagyobb adatcsomagok használatát.

48 Volt és LVCS

Ezek a hálózati koncepciók a Tesla nemrég bevezetett LVCS (Low Voltage Connector Standard) rendszerével együttműködve kerülnek alkalmazásra. Az LVCS leegyszerűsíti a járművek vezetékhálózatát azzal, hogy drasztikusan csökkenti a szükséges csatlakozótípusok számát több mint 200-ról mindössze hatra.

A 48V-os rendszer vékonyabb vezetékeket eredményez, ami csökkenti a költségeket, az LVCS pedig egyszerűsíti a csatlakozókat mind a kábelkötegeken, mind a csomópontokon – ez kevesebb alkatrész-komplexitást jelent, egyszerűsítve a gyártást és az ellátási láncot, miközben biztosítja, hogy a járművek jobban javíthatók legyenek.

Ez a műszaki megoldás, amelyet a Tesla bevezet a flottájába, nem más, mint a váz, amelyre a vállalat a jövőbeni rendszereit építi. Ez zökkenőmentesebb, gyorsabb és robusztusabb adatátvitelt jelent az önvezető rendszer számára, eredményesebb döntéshozatalt biztosítva, valamint jobb támogatást nyújt a mélyreható távolról történő frissítésekhez.​​​​​​​​​​​​​​​​

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük