A Rho Motion friss adatai szerint az elektromos járművek globális piaca továbbra is dinamikusan bővül. A világszerte eladott elektromos autók száma 29 százalékkal nőtt 2025 márciusában, elsősorban a kínai és európai piacok teljesítményének köszönhetően.
A tisztán elektromos és plug-in hibrid járművek összesített eladása elérte az 1,7 millió darabot. Kína továbbra is a legnagyobb piac, ahol közel 1 millió elektromos járművet értékesítettek, ami 36 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ezt a jelentős bővülést a erős fogyasztói kereslet és a különböző ösztönzők támogatták.
Európában szintén figyelemreméltó, 24 százalékos növekedést regisztráltak, ahol az eladások elérték a 0,4 millió darabot. Charles Lester, a Rho Motion adatkezelője hangsúlyozta: „A kibocsátási célok és szabályozások segítették a tisztán elektromos járművek eladását a kontinens fő autópiacain – Németországban, Olaszországban és Nagy-Britanniában.”
Mérsékelt észak-amerikai növekedés
Az Egyesült Államokban és Kanadában jóval szerényebb, mindössze 12 százalékos növekedést mértek, összesen 0,2 millió eladott járművel. Az észak-amerikai térség visszafogottabb teljesítménye részben Donald Trump amerikai elnök kibocsátási előírásokkal kapcsolatos álláspontjával és új kereskedelmi politikájával magyarázható.
Az Egyesült Államok április 3-tól 25 százalékos vámot vezetett be a külföldi autóimportra. Trump szerint ez az intézkedés erősíti a hazai gyártást és munkahelyeket teremt. Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy az elnök vámpolitikája komoly hatással lehet a globális ellátási láncokra, növelheti az árakat és csökkentheti az eladásokat az országban.
Vámháború és Tesla
A vámok hatásaival kapcsolatban Elon Musk, a Tesla$284.95 +9.80% vezérigazgatója is megszólalt az X platformon. A Tesla levélben tájékoztatta az amerikai kereskedelmi képviseletet, hogy „bizonyos alkatrészeket nehéz vagy lehetetlen az Egyesült Államokon belül beszerezni”. A vámok várhatóan növelik a külföldről beszerzett alkatrészek költségeit, ami hatással lehet az elektromos járművek árképzésére.
Kína válaszintézkedései tovább bonyolíthatják a helyzetet. Lester elemzése szerint a kínai vámemelések akár kétszeresére is növelhetik az Egyesült Államokban gyártott Tesla Model S és Model X árát. Közben az Európai Unió és Kína minimális árszabást fontolgat a kínai elektromos járműimportra, hogy a tavalyi EU-vámokat kiváltsa és stabilizálja a kereskedelmet.
Globális kilátások
A világ egyéb régióiban 13 százalékos növekedést jelentettek az elektromos járművek eladásában, ami lassabb, de stabil elektromos mobilitás-adoptációt jelez. Az észak-amerikai kihívások ellenére a globális kereslet erős marad, különösen Kínában és Európában, ahol a szabályozói támogatás és a piac érettsége jelentősen hozzájárul a növekedéshez.
A kereskedelmi dinamika változásával az elektromos járműszektor egyszerre néz szembe lehetőségekkel és akadályokkal növekedési pályájának fenntartásában. A piaci szereplők feszült figyelemmel követik a további fejleményeket, különösen a vámpolitikák alakulását és azok hosszú távú hatásait az iparágra.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: Photorealistic global electric car sales chart showing growth, with business people examining data, Chinese and European flags visible, modern electric vehicles in background, professional lighting, detailed economic visualization.