A Google tulajdonában lévő Waymo önvezető járművek hamarosan Tokió utcáin is feltűnnek. A cég a múlt héten tartotta meg Japánban indulási rendezvényét, ahol bejelentették, hogy megkezdik a manuális tesztelést az ázsiai országban. Ez a lépés fontos mérföldkő a vállalat számára, hiszen ez az első nemzetközi piacuk.
A Waymo decemberben már jelezte japán terjeszkedési terveit, most pedig hivatalosan is elindult a projekt. Az eseményen részt vettek az együttműködő partnerek, a GO taxi platform és a Nihon Kotsu, Tokió legnagyobb taxitársaságának képviselői is. A rendezvényen bemutatták a vállalat kamerákkal, lidarral és radarral felszerelt Jaguar I-Pace járműveit, amelyek a következő hetekben kezdik meg a manuális tesztelést Tokió utcáin.
Tapasztalt taxisok segítik a tanulási folyamatot
A tavaszi időszakban a Nihon Kotsu taxisofőrjei kezdik majd vezetni a Waymo járműveit Tokió hét kerületében, köztük Chiyoda, Chūō, Kōtō, Minato, Shibuya, Shinagawa és Shinjuku területén. A tesztek során a város 3D-s térképeit használják majd, a tapasztalt sofőrök pedig adatokat gyűjtenek a közlekedési szabályokról, mintázatokról és egyéb útrendszerekről, mielőtt a teljesen önvezető üzemmódra átállnának.
„A Nihon Kotsuval és a GO-val folytatott több hónapos intenzív együttműködés után a Waymo történelmi mérföldkőhöz érkezett – ez az első vállalkozásunk nemzetközi közutakon” – mondta Nicole Gavel, a Waymo vezető igazgatója és üzletfejlesztési, valamint stratégiai partnerségekért felelős vezetője.
Ichiro Kawanabe, a Nihon Kotsu igazgatósági tagja, valamint a GO és a Japán Taxi Szövetség elnöke elismerően nyilatkozott a Waymo technológiájáról: „Másfél évvel ezelőtt volt az első utam a Waymoval Phoenixben, és lenyűgözött, hogy tényleg nem ült senki a vezetőülésben. Ez volt az a pillanat, amikor meggyőződtem arról, hogy az önvezető technológia abszolút hasznos lehet Japán számára. Ez segíthet biztosítani a mobilitási szolgáltatást Japán jövőjében, a növekvő elöregedő népesség és a munkaerőhiány mellett.”
Élesedő verseny az önvezető piacon
A Waymo már most is fizetős önvezető járatokat üzemeltet az Egyesült Államokban, San Franciscóban, Los Angelesben, Phoenix-ben, és az Uberrel együttműködve Austinban, Texasban. A cég közlése szerint decemberben már hetente több mint 200 000 önvezető utazást bonyolított le.
A hír akkor érkezik, amikor a Tesla$284.95 +9.80%, az Amazon tulajdonában lévő Zoox és több más vállalat is versenyt fut, hogy belépjen a kereskedelmi robotaxi üzletágba. A Tesla teljesen más megközelítést alkalmaz, mint a Waymo és a többi versenytárs: csak kamerákat használ, és mesterséges intelligenciával betanított neurális hálózati rendszert fejleszt, nem pedig 3D-s geotérképezést.
A szakértők között vita folyik arról, melyik megközelítés a hatékonyabb. A Waymo korábbi vezérigazgatója, John Krafcik decemberben bírálta a Tesla FSD rendszerét, mondván, hogy nem tartalmaz elegendő biztonsági intézkedést egy reális kereskedelmi robotaxi vállalkozás támogatásához, és a Teslát „egy vezetőtámogató rendszerrel rendelkező autógyártónak” nevezte.
„Ha egy vállalat komolyan gondolná, hogy biztonságos és hozzáférhető robotaxi üzletet építsen, az egyáltalán nem hasonlítana a bemutatottra” – nyilatkozta Krafcik. „Egy robusztus szenzorkészlet, beleértve a lidart is, költsége mérföldenként számolva elhanyagolható. A térképezésé még inkább. És a biztonsági előnyök, amelyek az emberi károk csökkentésében mérhetők, valósak és igazolhatók.”
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: A Waymo önvezető Jaguar I-Pace jármű Tokió utcáin, lidar és kamera rendszerekkel felszerelve.