A Trump-féle vámháborúból a Tesla jöhet ki legelőnyösebben

A Trump-kormány által bevezetett vámok közepette a Tesla$325.31 +1.94% kedvezőbb helyzetben van versenytársaihoz képest – állítja Dan Ives, a Wedbush elemzője. A szakember szerint, aki 315 dolláros célárfolyamot határozott meg a Tesla részvényeire, az elektromosautó-gyártó kevésbé érzékeny a vámokra, mint a detroiti nagy hármas vagy a külföldi autógyártók.

„Bár az alkatrészek importja miatt őket is érinti a helyzet, ahogy Musk is beszélt erről, de relatíve jobb pozícióban vannak” – nyilatkozta Ives egy közelmúltbeli interjúban. Az elemző véleménye szerint a vámokat inkább a kész autókra kellene kivetni, nem pedig az alkatrészekre, és ez jelenleg kiemelt figyelmet kap a befektetők körében, mivel a Fehér Ház ismét az autóipari vámokra fókuszál.

A kínai piac reakciója kulcsfontosságú

Ives arra is felhívta a figyelmet, hogy a Tesla szempontjából kritikus lehet, hogyan reagál Kína a vámháborúra. „A kérdés, hogy milyen formát ölt majd a kínai megtorlás a hazai vásárlások terén. Ez olyan tényező, amivel számolni kell” – magyarázta az elemző, hozzátéve, hogy a következő hat hónap sorsdöntő lehet a Tesla számára az austini fejlesztések, az önvezető technológia és a további bővítések szempontjából.

— HIRDETÉS —
Windows 11 Pro
20 880 Ft 12 528 Ft
Hivatalos Microsoft Partnertől
Garantált aktiválás
40% KEDVEZMÉNY
MEGNÉZEM

Az elemző szerint azonban Musk politikai szerepvállalása és a Trump-kormányban betöltött pozíciója saját maga által okozott károkat a márka megítélésében, ami keresletcsökkenéshez vezetett Európában és az Egyesült Államokban. „Ezért is lesz kulcsfontosságú a következő néhány negyedév a Tesla és Musk számára is, akinek véleményem szerint helyes döntés lenne, ha hátrébb lépne az adminisztrációtól” – tette hozzá.

Az eladások mélypontja már megtörtént

Garrett Nelson, a CFRA elemzője szerint a Tesla autóeladásai valószínűleg az elmúlt negyedévben érték el a mélypontot. Ennek oka részben, hogy az első negyedév általában a „leggyengébb időszak az autógyártók számára”, továbbá mind a négy Tesla-gyár leállt ebben az időszakban. Nelson, aki 360 dolláros célárfolyamot határozott meg a vállalat részvényeire, hangsúlyozta, hogy a Tesla energiatároló üzletága folyamatosan növekszik, és magasabb haszonkulccsal működik, mint az elektromosautó-üzletág.

A CFRA szakértője előrejelzése szerint a Tesla növelheti piaci részesedését az Egyesült Államokban, mivel kevésbé van kitéve a Trump-adminisztráció vámjainak. A Teslák a leginkább amerikai gyártású járművek az országban, így a vámok hatása vélhetően kevésbé lesz számottevő esetükben, összehasonlítva más, járműveiket külföldön gyártó autógyártókkal.

Emelkedő átlagárak

A Cox Automotive Kelley Blue Book adatai szerint a Tesla Model Y és Model 3 átlagos tranzakciós ára (ATP) emelkedett 2025 márciusában. Az új elektromos járművek árai ebben a hónapban becslések szerint 59.205 dollárra rúgtak, ami 7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Februárban az új EV-k átlagos tranzakciós ára 57.015 dollár volt.

A Tesla átlagos tranzakciós árai márciusban 54.582 dollárra becsülhetők, ami 3,5%-os éves és 4,5%-os havi növekedést jelent. Ennek egyik lehetséges oka a Tesla Model Y Launch Series bevezetése, a megújult elektromos crossover teljesen felszerelt, limitált kiadású változata, amely nem sokkal 60.000 dollár alatt kapható.

Cathie Wood továbbra is optimista

Az ARK Invest vezérigazgatója, Cathie Wood egy nemrégiben adott interjúban kifejtette, miért maradt optimista a Teslával kapcsolatban a kihívásokkal teli első negyedév ellenére. Wood előrejelzése szerint a Tesla hamarosan piacra dob egy olcsóbb elektromos járművet, körülbelül 30.000 dolláros kezdőáron – ez fele annak, amennyibe egy átlagos Model Y kerül. „Ez segít visszahozni a megfizethetőséget az autóvásárlásba” – nyilatkozta Wood.

A szakember szerint a Tesla robotaxi szolgáltatása is segít majd a fogyasztóknak megtakarítani az új autó vásárlására fordítandó költségeket. Wood állítja, hogy ez olcsóbb lesz, mint az Uber vagy a Lyft, mivel nincs szükség emberi sofőrre.

Wood elutasította az aggodalmakat Musk Trump-hoz fűződő kapcsolatai és a Tesla részvényeit övező negatív hangulat miatt. „A hírfolyamok manapság gyorsan változnak, és a legjobb autók fognak nyerni” – fogalmazott. Hozzátette, hogy a Tesla erős észak-amerikai beszállítói háttere enyhíteni fogja a vámok hatását.

A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: A man in a business suit examining a Tesla Model Y with charts and graphs showing tariff impacts in the background, professional analyst posture, clear financial visualization.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük