Komoly technikai kihívással néz szembe a Tesla$284.95 +9.80%, miután kiderült, hogy nagyjából 4 millió járműben kell lecserélnie az „önvezető” számítógépet, vagy kompenzálnia kell a tulajdonosokat. A probléma gyökere, hogy a cég éveken át azt állította, hogy autói rendelkeznek a szükséges hardverrel a teljes önvezetéshez, de most úgy tűnik, ez mégsem felel meg a valóságnak.
Éveken át ígérték a teljes önvezetést
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója az elmúlt években számtalanszor hangoztatta, hogy autóik hamarosan önvezető üzemmódban közlekedhetnek. Emlékezetes az a kijelentése, amikor azt állította, hogy „2020-ra egymillió robotaxi lesz az utakon”, illetve hogy „a Tesla hamarosan értékesebb lesz, amikor önvezetővé válik”. Ezek az ígéretek nem váltak valóra.
A Tesla járműveihez kínált „Full Self-Driving” (FSD), vagyis teljes önvezetés funkció jelenleg 12 000 dollárba kerül, amit sok tulajdonos már ki is fizetett abban a reményben, hogy autója valóban képes lesz önállóan közlekedni. Csakhogy most kiderült, a járművekben lévő hardver nem elegendő ennek a funkciónak a megvalósításához.
Milliós nagyságrendű problémák
A helyzet különösen azokat a Tesla-tulajdonosokat érinti, akik 2016 és 2023 között vásároltak járművet. A vállalat korábban azt kommunikálta, hogy ezek az autók már rendelkeznek a szükséges hardverrel (Hardware 3, vagy HW3), ami képessé teszi őket a teljes önvezetésre egy szoftverfrissítés után. Most azonban úgy tűnik, hogy ezeknek az autóknak a számítógépe nem elég erős az ígért funkcionalitás biztosításához.
A Tesla két lehetőség előtt áll: vagy ingyen lecseréli ezekben az autókban a fedélzeti számítógépet egy korszerűbb verzióra (Hardware 4, vagy HW4), vagy kompenzációt kell fizetnie a tulajdonosoknak, akik abban a hitben fizettek felárat az önvezető képességekért, hogy azok hamarosan elérhetők lesznek.
Jelentős anyagi terhek
Ha a Tesla a hardvercserét választja, az rendkívül költséges lehet. A szükséges új számítógép telepítése járművenként több ezer dollárba kerülhet, ami összességében milliárdos nagyságrendű kiadást jelenthet a vállalatnak. Ha viszont a kompenzáció mellett dönt, az sem lesz olcsó, különösen, ha figyelembe vesszük az érintett járművek számát és a FSD szolgáltatásért kifizetett jelentős összeget.
Az autóiparban nem példa nélküli, hogy egy vállalat nem tudja teljesíteni az eredetileg ígért funkciókat, de a Tesla esetében különösen érzékeny kérdés ez, hiszen a vállalat piaci értékelése nagyban épül az önvezető technológiában rejlő lehetőségekre.
Egyelőre nem tudni, pontosan hogyan oldja meg a Tesla ezt a problémát, de a döntés jelentős hatással lehet a vállalat pénzügyi helyzetére és hírnevére egyaránt. Az érintett tulajdonosok azonban minden bizonnyal hamarosan választ kapnak arra, hogy mit várhatnak a cégtől az elmaradt önvezető funkciók miatt.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: A concerned Tesla owner looking at a computer chip in a futuristic car interior, with self-driving interface visible on dashboard, highlighting hardware upgrade needs.