Vegyes képet mutat a Tesla$284.95 +9.80% idei első negyedéves teljesítménye: míg az autóeladások elmaradtak a várakozásoktól, addig az energiatároló üzletág kiemelkedő eredményt ért el. A vállalat 10,4 gigawattóra (GWh) tárolókapacitást telepített az év első három hónapjában, ami 156 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
A Tesla Energy divízió ezzel a történetének második legjobb negyedévét zárta, csak a tavalyi negyedik negyedév 11 GWh-s eredménye előzi meg. Ha az energiatároló üzletág tartani tudja ezt a tempót, 2025 rekordévet hozhat számukra, hiszen tavaly összesen 31,5 GWh telepítést jelentettek.
Gyengélkedő autóeladások
Az autóipari részleg ugyanakkor csalódást okozott a befektetőknek: a Tesla 336.681 járművet szállított le az első negyedévben, jelentősen elmaradva a Wall Street által várt 352.000-es számtól. A vállalat közlése szerint a gyengébb teljesítmény fő oka, hogy „több hetes” termeléskiesést szenvedtek el a Model Y gyártósorainak átállása miatt, mivel a népszerű elektromos crossover frissített változatának gyártására készültek fel mind a négy üzemükben.
A Wedbush elemzője, Dan Ives azonban keményebb hangot ütött meg értékelésében: „Katasztrófa minden mutatószám tekintetében” – fogalmazott a Tesla-párti befektetési cég szakértője. Ives szerint Elon Musk vezérigazgató politikai szerepvállalása – különösen a Trump-adminisztráció Kormányzati Hatékonysági Osztályának (DOGE) vezetése – is árthatott a Tesla márkának.
New York perrel fenyeget
New York város pénzügyi ellenőre, Brad Lander már jogi lépéseket fontolgat. Arra ösztönzi a városi jogi osztályt, hogy indítson pert a Tesla ellen értékpapírjogi szabálysértések miatt. Lander szerint a vállalat félrevezette a befektetőket, amikor azt állította, hogy Musk jelentős időt fordít a Teslára, miközben valójában a kormányzati szerepvállalása miatt „gyakorlatilag otthagyta az állását”.
„Kevesebb mint három hónap alatt a Tesla részvények közel 40 százalékot veszítettek értékükből, ami több mint 300 millió dolláros veszteséget okozott a New York-i nyugdíjalapoknak” – hangsúlyozta Lander. Szerinte a részvényesi per „kikényszeríthetné azokat a változtatásokat az irányításban és vezetésben, amelyekre a Teslának szüksége van”.
Robotaxi fejlesztések
Közben a Tesla folytatja a robotaxi platformjának fejlesztését. Az Egyesült Államokban olyan Model 3 járműveket tesztelnek, amelyeken szokatlan elhelyezésű kamerákat szereltek fel – hasonló pozíciókban, mint amilyeneket a tavaly októberben bemutatott Cybercab prototípuson láthattunk. A vállalat júniusban tervezi elindítani vezető nélküli fuvarmegosztó szolgáltatását Austin városában.
Bár a részvényesek egy része aggódik Musk több fronton való szerepvállalása miatt, a vezérigazgató két héttel ezelőtt vállalati összdolgozói értekezletet tartott, ahol vázolta a jövőbeli terveket és viccesen azt tanácsolta a dolgozóknak, hogy tartsák meg részvényeiket.
A borító képet FLUX.1-dev képgenerátor készítette az alábbi prompt alapján: A professional photograph of a sleek Tesla energy storage facility with Megapack batteries arranged in rows, with a person in business attire gesturing toward the installation, bright sunlight, blue sky, clean technology aesthetic.