Egységes szabályozást sürgetnek az önvezető járművekre az autóipari szereplők

Az autóipar meghatározó szereplői határozott fellépést várnak a Trump-kormánytól az önvezető járművek egységes és átlátható szabályozása érdekében. Az Autóipari Innovációs Szövetség – melynek tagjai között van többek között a GM is – egy Reuters által megszerzett levélben sürgeti a kormányt, hogy gyorsítsa fel a technológiára vonatkozó jogszabályok kidolgozását.

„Ha a szövetségi kormány nem lép gyorsan és határozottan az önvezető járművek ésszerű szabályozása ügyében, elveszítjük vezető szerepünket ebben a gazdasági szempontból kiemelten fontos területen, és átengedjük azt Kínának” – írta a szövetség Sean Duffy közlekedési miniszternek címzett levelében. A dokumentum kiemeli, hogy a különböző államok eltérő előírásai és a következetlen hatósági szabályozás biztonsági kockázatokhoz vezet, valamint aláássa a technológiába vetett közbizalmat.

A szövetség konkrét javaslatokat is tett: kérik a Közlekedési Minisztériumtól, hogy egyértelmű szabályban rögzítse, hogy az önvezető járművek üzemeltetéséhez nincs szükség emberi sofőr jelenlétére. Emellett engedélyt szeretnének kapni olyan robotaxik használatára, amelyekből teljesen hiányoznak a hagyományos kezelőszervek, például a kormánykerék vagy a pedálok. Az önvezető teherautók esetében pedig javasolják, hogy a járművekre szerelt automatikus figyelmeztető jelzések váltsák ki a vezetők által eddig kézzel telepített eszközöket.

— HIRDETÉS —
Windows 11 Pro
20 880 Ft 12 528 Ft
Hivatalos Microsoft Partnertől
Garantált aktiválás
40% KEDVEZMÉNY
MEGNÉZEM

Az önvezető technológiák szövetségi szabályozásának folyamata az utóbbi években jelentősen lelassult, elsősorban az ismertté vált súlyos balesetek miatt. Az Uber egyik robotaxija egy halálos gyalogosgázolás után a teljes amerikai programját felfüggesztette. A GM Cruise önvezető járműve pedig egy balesetben már elütött gyalogost vonszolt magával. Ezek az incidensek nagymértékben csökkentették a közvélemény bizalmát az önvezető technológiában, és óvatosságra késztetik a kormányt is a szabályozás lazításával kapcsolatban.

Ugyanakkor a tagállamok eltérő szabályai komoly akadályt jelentenek az olyan vállalatok számára, mint a GM és a Tesla$325.31 +1.94%, illetve a robotaxi szolgáltatásokat nyújtó Google Waymo vagy az Amazon Zoox. Ezek a szabályozási akadályok gazdaságossági problémákhoz vezetnek, amelyek miatt a GM például 2024-ben kénytelen volt végleg kiszállni a robotaxi üzletágból, és leállította Cruise nevű szolgáltatását.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója és Donald Trump közeli szövetségese nemrégiben azt jelezte, hogy önvezető Tesla robotaxik már idén júniustól közlekedhetnek Houston utcáin. Musk ezt a kijelentést három hónappal azután tette, hogy a „We, Robot” rendezvényen bemutatta a Tesla önvezető Cybercab modelljét. Bár Musk korábban már többször tett túl optimista ígéreteket a Tesla önvezető technológiájával kapcsolatban, mostani kijelentése arra utalhat, hogy jelentős befolyással rendelkezik a Közlekedési Minisztérium szabályozási irányelveinek alakítására.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük