Az autóipar meghatározó szereplői határozott fellépést várnak a Trump-kormánytól az önvezető járművek egységes és átlátható szabályozása érdekében. Az Autóipari Innovációs Szövetség – melynek tagjai között van többek között a GM is – egy Reuters által megszerzett levélben sürgeti a kormányt, hogy gyorsítsa fel a technológiára vonatkozó jogszabályok kidolgozását.
„Ha a szövetségi kormány nem lép gyorsan és határozottan az önvezető járművek ésszerű szabályozása ügyében, elveszítjük vezető szerepünket ebben a gazdasági szempontból kiemelten fontos területen, és átengedjük azt Kínának” – írta a szövetség Sean Duffy közlekedési miniszternek címzett levelében. A dokumentum kiemeli, hogy a különböző államok eltérő előírásai és a következetlen hatósági szabályozás biztonsági kockázatokhoz vezet, valamint aláássa a technológiába vetett közbizalmat.
A szövetség konkrét javaslatokat is tett: kérik a Közlekedési Minisztériumtól, hogy egyértelmű szabályban rögzítse, hogy az önvezető járművek üzemeltetéséhez nincs szükség emberi sofőr jelenlétére. Emellett engedélyt szeretnének kapni olyan robotaxik használatára, amelyekből teljesen hiányoznak a hagyományos kezelőszervek, például a kormánykerék vagy a pedálok. Az önvezető teherautók esetében pedig javasolják, hogy a járművekre szerelt automatikus figyelmeztető jelzések váltsák ki a vezetők által eddig kézzel telepített eszközöket.
Az önvezető technológiák szövetségi szabályozásának folyamata az utóbbi években jelentősen lelassult, elsősorban az ismertté vált súlyos balesetek miatt. Az Uber egyik robotaxija egy halálos gyalogosgázolás után a teljes amerikai programját felfüggesztette. A GM Cruise önvezető járműve pedig egy balesetben már elütött gyalogost vonszolt magával. Ezek az incidensek nagymértékben csökkentették a közvélemény bizalmát az önvezető technológiában, és óvatosságra késztetik a kormányt is a szabályozás lazításával kapcsolatban.
Ugyanakkor a tagállamok eltérő szabályai komoly akadályt jelentenek az olyan vállalatok számára, mint a GM és a Tesla$325.31 +1.94%, illetve a robotaxi szolgáltatásokat nyújtó Google Waymo vagy az Amazon Zoox. Ezek a szabályozási akadályok gazdaságossági problémákhoz vezetnek, amelyek miatt a GM például 2024-ben kénytelen volt végleg kiszállni a robotaxi üzletágból, és leállította Cruise nevű szolgáltatását.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója és Donald Trump közeli szövetségese nemrégiben azt jelezte, hogy önvezető Tesla robotaxik már idén júniustól közlekedhetnek Houston utcáin. Musk ezt a kijelentést három hónappal azután tette, hogy a „We, Robot” rendezvényen bemutatta a Tesla önvezető Cybercab modelljét. Bár Musk korábban már többször tett túl optimista ígéreteket a Tesla önvezető technológiájával kapcsolatban, mostani kijelentése arra utalhat, hogy jelentős befolyással rendelkezik a Közlekedési Minisztérium szabályozási irányelveinek alakítására.